Voorbeeld pretpark
Bij het ontwerpen van bijvoorbeeld een attractie in een pretpark komt dit proces ook kijken. Als voorbeeld neem ik twee attracties uit het Disneyland Park© in Parijs.
Naam: | Les Voyages de Pinocchio© | Space Mountain© |
Soort attractie | Darkride* | Indoor achtbaan |
Doelgroep | kleine kinderen | tieners en ouder |
Thema: | Pinokkio (Disney versie) | Ruimtevaart naar boeken van Jules Verne |
De eerste stap is het bedenken welke attractie in het park kan worden geplaatst en welke doelgroepen het meest moeten worden aangetrokken.
Bijvoorbeeld voor kleine kinderen zet je een "kindvriendelijke" attractie neer. Bij zo'n soort attractie moet het "verhaal" wat je aan de attractie geeft makkelijk en goed begrijpbaar zijn voor kinderen die (waarschijnlijk) nog niet kunnen lezen of schrijven. Dus veel visuele effecten. Bij een achtbaan is dit natuurlijk minder belangrijk.
Ook wordt er gedacht aan bv. de wachtrij. Voor kleine kinderen moeten de hekken van de wachtrij lager zijn dan bij een attractie voor volwassenen.
Verder is het uiterlijk zeer belangrijk. Welke kleuren? en past dit bij de rest van het park/themagedeelte?. Wordt het een groot en opvallend gebouw waar de gasten als het ware "naar toe getrokken worden". Of word het een klein pleintje ergens in een uithoek? Deze factoren spelen allemaal met het ontwerpen.
Dan komt het maken van een prototype. Dit is natuurlijk lastig. Om van een baan van 1 kilometer een prototype te maken. Dus wordt er een model gemaakt. De ontwerpes kunnen hierdoor de rit beter visualiseren en ,waar nodig, bijwerken.
Dan komt het bouwen.
Tijdens het bouwen moet er natuurlijk ook gedacht worden aan marketing. Hoe groot wordt de campagne en hoe groot is ons budget daarvoor?
Naast marketing en pr zijn logo's en pictogrammen belangrijk. Wat is (opnieuw) onze doelgroep en met wat voor attractie logo trekken we ze aan? Kleine kinderen zien eerder een gekleurd logo boven een attractie dan een zwartwit logo. En pictogrammen: beugel om, blijf tijdens de rit zitten, houd handen en armen binnen het voertuig. Deze moeten steeds met één pictogram duidelijk zijn, en vooral voor een kind.
Luuk.
Video
Les Voyages de Pinocchio© | |
|
Space Mountain© (Disneyland Parijs© versie)
bron: delen van het boek: "Walt Disney Imagineering, Abehind the Dreams look at Making MORE Magic Real".
* "Een darkride (Nederlands:donkere rit) is een overdekte pretparkattractie. De bezoeker wordt door de verschillende scènes geleid in een transportmiddel dat een vast traject volgt. Bij een darkride kunnen verschillende vervoerstypen gebruikt worden, zoals boten of (hangende) gondels. De snelheid van het transportmiddel is meestal op 'voetgangerssnelheid'. Een overdekte achtbaan valt daarom niet onder een darkride. Tijdens de rit zijn audiovisuele effecten (zoals rook en vuur), animatronics (bewegende poppen) en soms ook geureffecten waar te nemen om de rit zo realistisch mogelijk over te laten komen. Een muzikale omlijsting is ook zeer belangrijk. Grote attractieparken laten vaak eigen soundtracks componeren en opnemen voor hun darkrides. Een spookhuis valt in veel landen niet onder een darkride." (Bron: Wikipedia)